Page 19 - Warszawa Siemaszki. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
P. 19

Twórczość Zbyszka Siemaszki charakteryzuje się dużą dbałością o estetykę prezentacji: cierpliwie wyczekane świa- tło, dokładna kompozycja kadru, próba spojrzenia w sposób indywidualny na coś, co utrwalono już setki razy. Fotografie domów handlowych, budynków stacji kolejowych, kin, ba- rów, kawiarni, hoteli stanowią dziś niezwykle cenną doku- mentację nieistniejących już, przebudowanych bądź pełnią- cych inne funkcje budowli i wnętrz. Stosunkowo niedawno z mapy Warszawy zniknęły Supersam, pawilon Chemii czy kino Skarpa. Na zachowanych zdjęciach można obejrzeć, jak wyglądały tuż po oddaniu do użytku, jeszcze niezwykle piękne i „pachnące świeżością”, jak jasny, aż rażący w oczy Pałac Kultury i Nauki.
Wszystkie fotografie Zbyszka Siemaszki znajdujące się w zasobie NAC zostały udostępnione online w 2011 r. Od tego czasu, wraz z rosnącym zainteresowaniem architekturą po- wojennego modernizmu oraz modą lat 50., 60. i 70. XX w.,
tation: patiently anticipated light, accurate composition of the frame, an attempt to take a highly individual look at something that has already been documented hundreds of times. Today, his photographs of department stores, rail- way stations, cinemas, bars, cafes and hotels constitute an extremely valuable documentation of buildings and interi- ors that no longer exist, have been rebuilt or now perform other functions. Some buildings, such as Supersam (a large self-service store), the Chemia trade pavilion, or the Skarpa cinema, have disappeared from the map of Warsaw quite recently. In the photographs that have survived, we can see what these buildings looked like shortly after being opened, still very beautiful and ‘redolent with freshness’, such as the glaringly bright Palace of Culture and Science.
All of the photographs by Zbyszko Siemaszko included in NDA’s resources were made available online in 2011. Since that time, due to the growing interest in post-war modernist
zdjęcia te są coraz częściej wykorzystywane na wystawach, w publikacjach, projektach multimedialnych i w artyku- łach. Barwne uliczne portrety przechodniów z 1959 r. zyskały w internecie bardzo dużą popularność, podobnie jak inne prace Siemaszki, szeroko komentowane na profilu Narodo- wego Archiwum Cyfrowego na Facebooku.
Postanowiliśmy przygotować pierwszą publikację albumową Siemaszki, zawierającą wybór foto- grafii związanych z Warszawą. Oddając album w Państwa ręce, życzymy niezapomnianych do- znań estetycznych, jak również zachęcamy do prze- glądania większej liczby fotografii na stronach inter- netowych Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Katarzyna Kalisz, Bartłomiej Kuczyński
architecture and the fashions of the 1950s, 60s and 70s, these photographs have been presented at exhibitions, in publica- tions, multimedia projects and in articles with increasing frequency. Colourful street portraits of pedestrians from 1959 have become very popular on the Internet, as have oth- er works by Siemaszko, which are widely commented upon in the Facebook profile of the National Digital Archives.
We have decided to prepare and publish the first album of Siemaszko’s work, which contains a selection of photo- graphs connected with Warsaw. We hope that the album we are offering you will be a source of unforgettable aesthetic experiences, and we encourage you to view more photo- graphs on the web pages of the National Digital Archives.
Katarzyna Kalisz, Bartłomiej Kuczyński
15
WARSZAWA SIEMASZKI
Wstęp	Introduction


































































































   17   18   19   20   21