Page 17 - Warszawa Siemaszki. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
P. 17

toniczne: Muranów, Mokotów, Ścianę Wschodnią. Na fotografiach można zaobserwować, jak z „morza ruin” wyrastają nowe budynki, a kwartały miasta – niegdyś gęsto zabudowane – długo po wojnie porastają trawą11.
Samych mieszkańców Warszawy Siemaszko czę- sto pokazywał z poziomu ulicy. Kiedy zaś szukał ujęć z góry i fotografował ludzi przemierzających szerokie arterie, osiągał efekt dynamicznego, nie-
ustannie spieszącego się miasta. Niekie- dy razem z warszawiakami wchodził
do sklepu czy domu handlowego i rejestrował niby zwyczajną czynność kupowania: wybór
odpowiedniej lampy do domu, materiału na garsonkę albo naj- piękniejszej zabawki dla dziecka
w siermiężnych czasach PRL-u.
The photographic work of Zbyszko Siemaszko contains many aerial photographs presenting housing estates, dis- tricts and urban and architectural solutions built after the war, such as Muranów, Mokotów or the
Eastern Wall. In these photographs, we can see new buildings emerging from a ‘sea of ruins’ and grass spreading over once densely developed city districts long after the war.11
The inhabitants of Warsaw were often shown by Siemaszko at street level. When he looked for shots from above and photographed people moving along wide thoroughfares, he achieved the effect of a dynamic city in a continuous rush. Sometimes he entered a shop or a de- partment store along with others and recorded an apparently ordinary purchase: the choice of an appropri- ate house lamp, material for a woman’s suit or the most
Zbyszko Siemaszko nie sku- piał się w swojej twórczości wyłącznie na fotografowaniu architektury. Chętnie pracował z Danutą Rago, a rezultatem ich wspólnych dokonań były albumy o ołtarzu mariackim Wita Stwosza12 i kolekcji Por-
czyńskich13. Razem wykonali zdję- cia do publikacji zatytułowanej Fabryka Sa- mochodów Małolitrażowych POLMO Bielsko-Biała, która
ukazała się w 1979 r. W 1957 r. Zbyszko Siemaszko przerwał na krótko pracę
dla „Stolicy”. Otrzymawszy stypendium Ministerstwa Kul- tury i Sztuki, wyjechał na dwa miesiące do Paryża. Gazeta nie omieszkała pochwalić się tym znaczącym osiągnięciem swojego głównego fotoreportera: „Jeden z najwybitniejszych
11 Warto wspomnieć, że artysta wykonał zdjęcia lotnicze wszystkich polskich zamków, a także był współautorem albu- mów Warszawa z lotu ptaka oraz Polska z lotu ptaka. Ich tytuły i prezentowane zdjęcia potwier- dzają zamiłowanie Siemaszki do fotografowania z samolotu.
12 D. Rago, Z. Siemaszko, Wit Stwosz – Ołtarz Mariacki w Krakowie, Kraków 1988.
13 D. Rago, Z. Siemaszko, Kolekcja imienia Jana Pawła II z fundacji Janiny i Zbigniewa Ka- rola Porczyńskich, Warszawa 1989.
WARSZAWA SIEMASZKI
beautiful toy for a child in the austere period of communist Poland.
Architecture was not the only thing on which Zbyszko Siemaszko focused in his photograph- ic activity. He liked working with Danuta Rago; their collaboration resulted in albums about St Mary’s Altar by Vit Stoss12 and the art collection of the Porczyński family.13 To- gether, they also took photographs for a publication entitled Fabryka Samochodów Małolitrażowych POL- MO Bielsko-Biała (POLMO Compact Car
Factory, Bielsko-Biała), issued in 1979. In 1957, Zbyszko Siemaszko took a short break from his work for Stolica. Having received a scholarship from the Ministry of Culture and
11 It is worth mentioning that the artist took aerial photographs of every Polish castle and was the co-author of the albums Warszawa z lotu ptaka (‘War- saw from a bird’s-eye view’) and Polska
z lotu ptaka (‘Poland from a bird’s-eye view’). Their titles and the photographs they present confirm Siemaszko’s fondness for taking aerial shots.
12 D. Rago, Z. Siemaszko, Wit Stwosz – Ołtarz Mariacki w Krakowie (‘Wit Stwosz: St Mary’s Altar in Kraków’), Kraków 1988.
13 D. Rago, Z. Siemaszko, Kolekcja imienia Jana Pawła II z fundacji Janiny i Zbigniewa Karola Porczyńskich (‘The John Paul II collection, from the foundation of Janina and Zbigniew Karol Porczyński’), Warsaw 1989.
13
Wstęp


































































































   15   16   17   18   19