Page 85 - Warszawa Siemaszki. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
P. 85

Stacja Technicznej Obsługi Samochodów; lata 1957-1960
Vehicle service station, 1957-60
[nie podano autora], Autobusem 132, „Stolica” 1958, nr 23, s. 12-13.
2	Informator komunikacji miejskiej, Warszawa, luty 1956 r., strona internetowa Trasbus. com. http://www.picfront.org /d/93EG [dostęp: 23.07.2014].
3	[nie podano autora], Targówek – stacja krańcowa, „Stolica” 1956, nr 32, s. 8-9.
Praca
Work
Tygodnik „Stolica” relacjonował wydarzenia, opisywał i opatrywał zdjęciami tematykę, zdawałoby się, bagatel- ną: ot, codzienność ludzi pracy, jak choćby fotoreportaż z trasy autobusu linii 132, łączącej w 1958 r. Nowy Świat z ulicą Kasprowicza na Bielanach. Przejazd od pętli do pę- tli trwał wtedy dokładnie 28 minut1. Obok kierowcy, przy pokrywie silnika, stał umundurowany kontroler biletów. Konduktor zajmował się nie tylko sprzedażą biletów jed- norazowych i sprawdzaniem okresowych, ale także in- formował oczekujących na przystanku o braku wolnych miejsc w pojeździe2.
W 1956 r. „Stolica” relacjonowała postępy prac z placu bu- dowy warszawskiego metra, snując plany rozwoju komuni- kacji w mieście. W celu przygotowania rzetelnego materiału do numeru, czyli sfotografowania pracujących w trudnych warunkach górników, fotoreporterzy Siemaszko i Kupiecki zdecydowali się zejść pod ziemię na Targówku3.
The Stolica weekly reported information about events, de- scribing apparently trivial topics, for instance, the everyday life of working people, and illustrating them with photo- graphs. A good example of this is a photo report from the route of bus no. 132, which provided a connection between Nowy Świat and ul. Kasprowicza in Bielany. At that time, it took exactly 28 minutes to travel from one terminus to the other.1 Alongside the driver, near the engine cover, stood a ticket inspector in uniform. The inspector not only sold sin- gle tickets and checked season tickets, but he also informed people waiting at a stop when the bus was filled to capacity2.
In 1956, Stolica published reports on the progress of work at the building site of the Warsaw Metro and presented city transport development plans. In order to prepare a reli- able report for the newspaper, photojournalists Siemaszko and Kupiecki decided to go underground in the Targówek district.3
81
1
WARSZAWA SIEMASZKI
1
[author’s name not given], Autobusem 132 (‘By bus no. 132’), Stolica 1958, no. 23, pp. 12-13.
2	Informator komunikacji miejskiej (‘City transport guide’), Warsaw, February 1956, website: Trasbus.com http://www.picfront.org/d/93EG [accessed 23 July 2014].
3 [author’s name not given], Targówek – stacja krańcowa (‘Targówek: the final station’), Stolica 1956, no. 32, pp. 8-9.


































































































   83   84   85   86   87