Page 15 - Warszawa Siemaszki. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
P. 15

W swojej twórczości Siemaszko szczególną uwagę po- święcił fotografowaniu architektury. Prawdopodobne jest, że taką tematykę narzuciły mu instytucje, w któ- rych pracował na początku lat 50. XX w., a były to: Społeczne Przedsiębiorstwo Budowlane w Warszawie, gdzie pro- wadził pracownię dokumentacji fotograficznej, oraz Państwowe Przedsiębiorstwo Budowlane Konserwacja Architektury Mo- numentalnej, w którym przy- gotowywał dokumentację foto- graficzną obiektów zabytkowych. W deklaracji członkowskiej Polskiego Związku Fotografików w Warszawie5, w rubryce „najbardziej umiłowane tematy i rodzaj uprawianej techniki fotograficznej”, napisał: „bu-
downictwo i krajobraz – technika bromowa”6.
survived.4. In 1994, they were shown at an open exhibition held on the 50th anniversary of ‘Operation Storm’ in the Old Gallery of the Association of Polish Art Photographers (ZPAF) in Warsaw and then presented in many Polish cities.
In his creative activity, Siemaszko focused particularly on photographing architecture. This subject was probably imposed on him by the institutions for which he worked at the beginning of the 1950s, namely, the Welfare Construc- tion Enterprise in Warsaw, where he ran a photographic documentation workshop, and the State Enterprise for Con- struction and Conservation of Monumental Architecture, for which he prepared the photographic documentation of historic buildings. In his declaration of membership in
5 the Polish Association of Photographers in Warsaw , in the
space for ‘most favourite topics and type of photographic technique practised’, he wrote: ‘construction and landscape – bromide technique’6.
Mistrzem Siemaszki był Edmund Kupiecki. Młody foto- graf mógł swobodnie podpatrywać warsztat starszego kole- gi, jako że obaj pracowali dla „Stolicy”. Warto jednocześnie podkreślić, że Kupiecki, jako jeden z członków Polskiego Związku Fotografików w Warszawie (późniejszego Związku Polskich Artystów Fotografików), wprowadził Siemaszkę do organizacji, gdy ten starał się o przyjęcie7. Zbyszko Sie- maszko był już wtedy członkiem Polskiego Towarzystwa Fotograficznego8.
W pierwszych latach istnienia „Stolicy” wiele uwagi w ty- godniku poświęcano odbudowie miasta ze zniszczeń wojen- nych. Pisano o projektowanych wówczas ulicach, osiedlach i budynkach, charakteryzowano wnętrza nowych kawiarni, sklepów, kin, stacji kolejowych oraz dworców. Teksty czę- sto ilustrowane były zdjęciami Siemaszki. Warszawa lat 50., 60. i 70. XX w. na zdjęciach tego fotografa to w wielu przy- padkach wykonane dla „Stolicy” migawki z ulic. Fascynacja
Siemaszko’s master was Edmund Kupiecki. The young photographer was able to observe freely his older col- league’s methods and techniques, since both of them worked for Stolica. It is also worth mentioning that Kupiecki, as one of two members of the Polish Association of Photographers in Warsaw (later the Association of Polish Art Photogra- phers), introduced Siemaszko to this organisation when the latter was attempting to become a member7. At that time, Zbyszko Siemaszko was already a member of the Polish
Photographic Society8. In the first years of its existence, Stolica de-
voted a great deal of coverage to the recon- struction of the city from the destruc- tion of war. Its journalists wrote about streets, housing estates and buildings being designed at that time and described
11
5
WARSZAWA SIEMASZKI
Ostatecznie ustalona nazwa: Związek Polskich Artystów Fotografików.
6	Deklaracja członkowska Polskiego Związku Foto- grafików z 4 czerwca 1951 r. Teczka osobowa Z. Siemaszki, archiwum ZPAF.
7 Tamże. 8	Tamże.
4	III Brygada Wileńska AK w obiektywie Siemaszki (‘The 3rd Vilnius Brigade of the Home Army in Siemasz- ko’s lens’), Kurier Wileński
12 August 1994. A press clipping in the personal file of Z. Siemaszko, [author’s name is not given], archives of ZPAF.
5	Final name: Association of Polish Art Photographers.
6	Declaration of member- ship of the Polish Association of Photographers dated 4 June 1951. Personal file of
Z. Siemaszko, archives of ZPAF. 7 Ibid. 8 Ibid.
Wstęp	Introduction


































































































   13   14   15   16   17