Page 23 - PRL Rutowskiej. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
P. 23

PRL GRAŻYNY RUTOWSKIEJ
Pod batutą propagandy
Chętnie czytano prasę w czytelniach prasy, klubokawiarniach (salonach Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki), a także w gminnych ośrodkach propagandy i kultury. Sążniste sprawozdania z obrad kolejnych zjazdów partii
nie cieszyły się jednak szczególnym zainteresowaniem. 1970.
The prevalence of–propaganda official life
People liked to read papers in newspaper reading rooms, coffee bar clubs (International Book and Press Clubs) as well as District Centres for Propaganda and Culture. Lengthy reports on the party’s congresses were not very popular. 1970.
Rytm życia oficjalnego w PRL-u wyznaczały coroczne świę- ta państwowe, na czele z dwoma najważniejszymi – 1 maja (Święto Pracy) i 22 lipca (Narodowe Święto Odrodzenia Polski, rocznica uchwalenia manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego). Każde z nich poprzedzały sta- ranne przygotowania – zamiatanie ulic, sadzenie kwiatów, zawieszanie flag i instalowanie propagandowych dekoracji. Następnie przystępowano do uroczystych obchodów. W po- chodach pierwszomajowych defilowali przedstawiciele wszystkich grup zawodowych, często w służbowych strojach, niosący emblematy zakładów pracy.
Udział w obchodach był zazwyczaj obowiąz- kowy, choć z czasem rygor obecności osłabł. W latach 70. Święto Pracy było już uroczysto- ścią mocno zakorzenioną w świadomości Pola- ków. Znaczna część uczestników pochodów pierw- szomajowych, szczególnie w mniejszych miastach, nie
The rhythm of the official life in the times of the Polish People’s Republic was marked by official annual holidays, the two most important celebrated on 1 May and 22 July. Each of them was preceded by careful preparations – sweep- ing out the streets, planting flowers, hanging flags and in- stalling propaganda decorations. Then, there were festive celebrations. The May Day marches were attended by the representatives of all professional groups, often wearing ser- vice uniforms, carrying emblems of their work establish- ments. Participation in those marches was often mandatory, although sometimes it was less rigorous. In the 1970’s, May Day was already well established as a holiday. A great num- ber of those participating in the celebrations, especially in smaller towns, did not treat it in political terms. People took part in the marches together with their children, as these were colourful spring events. The situation changed in the 1980’s, after the establishment of ‘Solidarity’. At that time,
19
40-7-44-3


































































































   21   22   23   24   25