Page 203 - Narcyz Witczak - Witaczyński
P. 203

Wzdominowanym przez zdjęcia kawalerii dorobku fotograficznym Narcyza Witczaka-Witaczyńskiego dużą grupę tworzą portrety. W chronologicznym zestawieniu wszystkich fotografii pojawiają się jako kontrapunkt dla dynamicznych kadrów z życia wojska, skupiając naszą uwagę na twarzach modeli zastygłych w procesie pozowania. Z ich rysów odczytujemy nie tylko indywidualny profil psychologiczny, ale też osobowość twórcy zdjęcia, umiejącego wzbudzić zaufanie i stworzyć komfortową atmosferę pozwalającą zachować naturalność. Bohaterowie tych zdjęć wydają się bardzo współcześni, co być może jest efektem braku stylizacji czy specyficznej maniery, z którą zwykliśmy kojarzyć zdjęcia z tamtej epoki. Stają się dla nas przez to lepiej zrozumiali i jak postacie z reportaży – autentyczni.
In Narcyz Witczak-Witaczyński’s photographic achievements, domi- nated by images of the cavalry, portraits constitute an important group. In a chronological collation of all his photographs, these form a counterpoint to the dynamic images of army life, focusing our attention on the faces of the models frozen in their poses. In their features we can read not only individual psychological profiles, but also something of the personality of the images’ creator, able to in- spire confidence and create a comfortable atmosphere that allows his sitters to remain natural. The characters in these photographs seem very modern, perhaps due to the lack of any styling, or the specific manners that we normally associate with pictures from that era. Thanks to this, they become easier for us to understand and authentic – like figures from a documentary.
Zofia Witczak (matka Narcyza) – portret, 29 listopada 1927 r.
Portrait of Zofia Witczak (Narcyz’s mother), November 29th, 1927.
199


































































































   201   202   203   204   205