Page 42 - Warszawa Siemaszki. Fotografie z Narodowego Archiwum Cyfrowego
P. 42

2
w rozrastającym się mieście. Powstawało coraz więcej no- wych osiedli, coraz częściej wyglądających tak, jakby właśnie zostały zdjęte z taśmy produkcyjnej. Starano się skrócić do minimum czas potrzebny na wybudowanie „M” przy jed- noczesnym obniżeniu kosztów inwestycji. Wykorzystywano w tym celu gotowe projekty architektoniczne, jak również fabryczne elementy najczęściej powtarzające się w każdej konstrukcji2. Niektórzy dostrzegali niebezpieczeństwo takiej „unifikacji budowlanej”, która mogła zamienić architekturę stolicy w „koncentraty nudy optycznej”3. Na początku lat 60. XX w. przy Miastoprojekcie – Północ działała nawet Pracownia Unifikacji Warszawskiej. Wieloletni naczelny architekt Warszawy Adolf Ciborowski studził emocje, sta- nowczo opowiadając się za wznoszeniem powtarzalnych budynków. Uważał on, że poprzez wzbogacenie warszaw- skich osiedli o kolorystyczną różnorodność lub postawienie pawilonów pełniących funkcje handlowo-usługowe staną się
problem of satisfying the demand for flats in the expand- ing city as soon as possible. The number of new housing estates grew, but as time went by, many of them increas- ingly looked as if they had just left an assembly line. There were attempts to minimise the time necessary for build- ing new flats while simultaneously reducing investment costs. For this purpose, complete architectural designs and the most-frequently-occurring construction elements were used.2 Some perceived the danger of ‘building uniformity’ that could turn the architecture of Warsaw into ‘concen- trated forms of optical boredom’.3 At the beginning of the 1960s, even the Warsaw Unification Workshop worked on the Miastoprojekt – Północ [City Project North] team. Emo- tions were soothed by Adolf Ciborowski, chief architect of Warsaw for many years, who strongly supported the idea of erecting repetitive buildings. He thought that Warsaw housing estates would differentiate themselves sufficiently
38
one wystarczająco różno- rodne. Podkreślał też konieczność jak naj- szerszego stosowania elementów typowych
w projektach indywidual- nych, takich jak Oś Saska. Ciborowski proponował ar- chitektom kreatywne łącze- nie istniejących już elementów i urozmaicanie miejskiego krajobrazu za pomocą „ustawienia, formy wykończenia, ko- loru, detalu architektonicznego i małej architektury”4.
W latach, gdy oszczędności finansowe stanowiły ko- nieczność, ale zasada powtarzalności projektów architek- tonicznych nie zdominowała jeszcze na dobre budownic- twa mieszkaniowego, na peryferiach miasta rozrastało się osiedle Koło, które w przyszłości miało stać się dzielnicą.
through the introduction of colouristic diversity or of com- mercial and service pavilions. He also emphasised the need to use typical features of individual designs, such as the Saxon Axis, to the widest possible extent. Ciborowski sug- gested that architects should creatively combine already ex- isting elements with enrichment of the urban landscape by means of ‘setting, finishing, colour, architectural detail and landscaping elements’.4
In the years when the pursuit of a cost-saving policy was necessary, but the principle of repetitiveness of architectural design had not become prevalent in the housing industry yet, the Koło housing estate arose in the outskirts of the city, eventually becoming a Warsaw district. Earlier, before 1939, the Workers’ Estates Association (TOR) had erected a com- plex of buildings there. After the war, the implementation of housing estate designs prepared by Szymon Syrkus and his wife Hanna began on closed landfills and non-arable lands
tk, Domy z taśmy produkcyjnej, „Stolica” 1962, nr 12, s. 12-13.
3	[nie podano autora], Dyskusja o unifikacji warszaw- skiej, „Stolica” 1962, nr 13, s. 6-7.
4 Tamże.
2
tk [author’s initials],
Domy z taśmy produkcyjnej
(‘Houses from an assembly line’), Stolica 1962, no. 12, pp. 12-13.
3	[author’s name not given], Dyskusja o unifikacji war- szawskiej (‘A discussion on the unification of Warsaw’), Stolica 1962, no. 13, pp. 6-7.
4 Ibid.
WARSZAWA SIEMASZKI


































































































   40   41   42   43   44