Page 34 - Narcyz Witczak - Witaczyński
P. 34

mieszkiem na klisze w formacie 8 x 10,5 cm lub szklane klisze (taka wersja produkowana była wyłącznie na rynek europejski) i Ernemann Unette – aparat skrzynkowy na film zwojowy 35 mm. Oba do dziś prze- chowuje rodzina. Z fotografii dowiadujemy się także, że korzystał ze składanego aparatu firmy Anschutz (	), przy wykonywaniu zdjęć fotoreporterskich używał statywu, który został uwieczniony w lustrzanym
odbiciu nienagannie wypolerowanej karoserii samochodu (	). W zachowanej korespondencji odnajdujemy fragment dotyczący klisz fotograficznych. W jednym
z listów pisanych tuż przed uroczystością obchodów święta 3 Maja w szkole podchorążych w Jaworowie Witaczyński prosi żonę, by przesłała mu „kasetę na błony” i za sumę około 12 złotych kupiła „u Kas- przyckiego paczkę tych błon płaskich – jak najczulsze (francuskie)”. Błony okazały się niestety niewy- starczająco czułe, co wpłynęło na stopień naświetlenia fotografii z tego wydarzenia (	). Autorowi zależało na jakości fotoreporterskich zdjęć, ponieważ były wykorzystywane na okładkach oraz jako ma- teriał ilustracyjny wielu artykułów dotyczących jeździectwa, kawalerii i życia wojska w takich czasopis- mach jak „Żołnierz Polski”, „Jeździec i Hodowca”, „Tygodnik Ilustrowany”, „Polska Zbrojna”, „Ilustrowany Kurier Codzienny” czy „Wiarus”, w którym Witaczyński pełnił funkcję sekretarza redakcji. Redagował również pułkowe pismo „Nowinki”, gazetki ścienne oraz albumy okolicznościowe z własnymi zdjęciami,
a od 1941 roku konspiracyjne czasopismo „Apel”. Poza tym pisał sporo artykułów publikowanych na łamach powyższych czasopism oraz wierszy i poematów, które zapisywał w zwykłych zeszytach.
own studio, specializing mainly in the produc- tion of wedding portraits. Indeed she used a camera inherited from the Foto-Wit studio, along with a Contessa Nettel tripod rescued from the ravages of war by her mother Zofia. Its advantages were listed in an advertisement posted in the monthly illustrated “Fotograf Polski“ (Polish Photographer) (Year X, March 1925, No. 3): “First-class quality and high preci- sion, refined perfor-mance and light weight”.
What were the other cameras? A Kodak N 3 Flush Back – a pocket camera with a folding bellows for 8 x 10.5 cm format film or glass plates (such a version was produced exclusively for the European market) and an Ernemann Unette – a box camera for 35 mm film rolls, both of these still in the family. We also learn from the photographs that he used an Anschutz folding camera (	) and that even when working as a photo reporter, he used a tripod, which was immortalized in the mirror reflection of the impeccably polished bodywork of a car (	).
fot. Henryk Andrzejkowicz


































































































   32   33   34   35   36